Kakkoset Norjassa

Olimme Norjan reissulla Ruotsin puhekurssilaisten ja saamen opiskelijoiden kanssa. Teemme yhteistyötä Samisk videregående skolen kanssa ja vierailu tässä koulussa oli yksi reissumme tarkoitus. Lisäksi tutustuimme kveeniläiseen kulttuuriin ja kieleen.

Tiistai 14.5.13

Lähdimme Kukkolan bussilla aamukahdeksalta lukion pihalta kohti Karasjokea. Pysähdyimme Karigasniemessä, jossa kävimme kaupassa ostamassa eväitä ja vaihdoimme valuuttaa. Olimme Karasjoen koululla puoli yhdeltätoista ja siellä söimme välipalaa.

WP_20130514_006

Uutisstudiossa. Kuva Riku Laiti.

Koululta lähdimme kiertoajelulle Karasjoelle. Kävimme NRK:n toimituksessa, saamelaisessa taidekeskuksessa, saamelaiskäräjillä ja museossa. Parhaiten mieleen jäivät Oddasatin studio ja saamelaiskäräjien hieno rakennus.

WP_20130514_022
Leirintäalueella. Kuva Riku Laiti.

Söimme koululla lounaan jonka jälkeen kuuntelimme luennon Karasjoen asutuksen historiasta. Iltapäivällä saavuimme leirintäalueelle ja majoituimme siisteihin mökkeihin. Alunperin tarkoitus oli pelata jalkapalloa paikallisten nuorten kanssa, mutta ottelun peruuntuessa suunnitelmat vaihtuivat ja katsoimme jääkiekon mm-kisojen Suomi-Latvia -ottelua.

Keskiviikko 15.5.13

WP_20130515_032

Keväinen tunturimaisema. Kuva Riku Laiti.

Aamu alkoi hotellitason aamupalalla koululla. Tämän jälkeen suuntasimme kohti   Pyssyjokea, jossa tutustuimme Kveeni-instituuttiin.  Paikallinen asukas piti meille mielenkiintoisen luennon kveeniläisestä kielestä ja kulttuurista. Lounaaksi  söimme herkullista merilohta idyllisessä Bungalovenissa. Paluumatkalla saimme vielä nauttia komeista maisemista. Samalla kuulimme tietoa jääkauden vaikutuksesta paikalliseen maisemaan. Lähdimme Karasjoen kautta kohti Lakselvia, jossa meillä oli tunti aikaa shoppailla.

WP_20130515_003

Matkalla oli mukavaa! Kuva Riku Laiti.

Matka meni nopeasti auringon paistaessa ja olimme kotona noin seitsemän aikaan illalla. Matka oli kaikinpuolin todella onnistunut. Kiitämme suuresti Satua, Marjaanaa ja Kukkolan Tapania hienosta reissusta!

Teksti: Jaakko Joentakanen, kuvat: Riku Laiti.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.