Unohtumaton matka Palermoon

Huhtikuun puolessa välissä oli Italiasta Palermosta Ivalon lukion vieraana kaksi opettajaa ja 12 oppilasta. Toukokuun alussa oli sitten meidän vuoromme lähteä vastavierailulle Regina Margherita-koululle. Oli mahtavaa lähteä tapaamaan vanhoja tuttuja!

Sunnuntai 3.5. (Jasmin)

Unohtumaton matkamme alkoi Ivalon bussiasemalta Rovaniemen lentokentälle noin 8.15.Sieltä matkamme jatkui lentäen Helsingin kautta Roomaan ja Palermoon. Helsingissä piti siirtyä kiireen vilkkaa Rooman lennolle, joka kesti kolme tuntia. Roomaan laskeuduttuamme sää oli ihan vastakohta pohjoisen räntäsateelle: aurinko paistoi ja ilma oli lämmin. Päivästä tuli vielä monin kerroin parempi, kun huomasimme, että itse Elastinen oli ollut samalla lennolla kanssamme.

Elan intoilun jälkeen siirsimme laukut AlItalian hoiviin ja söimme ensimmäiset italialaiset ruuat. Olimme Palermossa noin keskiyön aikaan ja lentokentällä meitä olivat  vastassa isäntäperheemme – ja erityisesti mahtavan meluisat nuoret.

Su 3.5. lennolla Hki - Rooma.

Lennolla Hki – Rooma, ilon sekaista jännitystä ilmassa.

Maanantai 4.5. (Jonna ja Essi)

Maanantai oli ensimmäinen päivämme Palermossa. Heräilimme host-perheidemme luota, söimme aamupalan ja kiirehdimme kouluun. Siellä meitä odotti pikainen esittelykierros, taidehistorian opettajan esitelmä kaupungista ja ei-niin kilpailuhenkinen citysuunnistus-peli.

Kierreltyämme muutaman tunnin kaupunkia lähdimme bussilla Mondello-beachille, jossa otimme aurinkoa, kävimme uimassa meressä ja pelasimme beach volleyta.

Illan kaikki viettivät host-perheidensä valitsemalla tavalla – joko syömällä yhdessä tai kaupungilla kiertäen.

Maanantain kaupunkisuunnistuksessa Jonnan ja Nuutin ryhmän piti ostaa torilta appelsiinit.

Maanantain kaupunkisuunnistustehtävä: ostakaa appelsiinejä.

Tiistai 5.5. (Mimmi ja Iina)

Aamulla lähdimme tutustumaan katakombeihin, Catacombe dei Cappucciniin. Katakombeissa näimme satoja muumioituneita ruumiita eri aikakausilta, vanhimmat 1600- luvun alusta. Kyseiset ruumiit olivat kaupungissa asuneita nunnia ja munkkeja. Kuvia ei saanut ottaa eikä jäännöksiin koskea, mutta katsominenkin oli jo aivan tarpeeksi.

Tämän jälkeen kävimme tutustumassa antiikin ajan hautausmaahan ja 1180-luvulla hallinneen arabikuninkaan kesähuvilaan, joka oli myöhemmin sota-ajalla muutettu armeijan parakeiksi. Kävimme myös ihailemassa Palermon kuninkaallista palatsia, jossa valitettavasti emme voineet nähdä kaikkea, koska samanaikaisesti oli kaupungin hallituksen kokouksia.

Päivällä menimme syömään yhdessä, jonka jälkeen lähdimme bussilla kohti Monrealea, kylää Palermon vieressä. Siellä vierailimme Monrealen katedraalissa, joka oli myös vanhin kaikista kirkkorakennuksista, joihin pääsimme matkallamme tutustumaan. Ennen kuin saimme luvan mennä sisälle, joutuivat melkein kaikki suomalaistytöt laittamaan ylleen valkoiset isot kaavut peittääkseen itsensä. Katedraalin kyljessä oli myös 1200-luvulla toiminut luostari, jossa myös pyörähdimme.

Bussia odotellessa ostimme vielä italialaiset jäätelöt, joista nautimme kuumassa säässä – Monrealessa kun oli sinä päivänä yli 30 astetta lämpöä. Myöhemmin kotona valmistauduimme illanviettoon, joka pidettiin erään italialaisen pojan perheravintolassa. Kaikki viihtyivät ja pitivät hauskaa, kunnes hiljalleen valuivat kotiinsa nukkumaan ja valmistautuivat heräämään taas uuteen aamuun.

Opettaja Grace Macaluso esittelee muinaista arabikylpylän pohjapiirrustusta. a

Opettaja Grace Macaluso esittelee La Zisan pohjapiirustusta. Paikka on vanha arabikuninkaan kesänviettopalatsi.

Keskiviikko 6.5. (Nuutti ja Leevi)

Aamulla herätyskello pirisi aivan liian aikaisin, vaikka majoittajaperheeni asui aivan Palermon keskustassa. Muilla herätys oli vieläkin aikaisemmin. Bussi lähti keskustasta Selinunten merenrantakaupunkiin, jossa kävimme katsomassa antiikin aikaisen kaupungin raunioita.  Aurinko porotti kohtisuoraan taivaalta ja italialaiset Ivalossa vierailleet ystävämme nauroivat, että lämpötila on yhtä kuuma kuin saunassa.

Raunioilla vierailun jälkeen oli virkistävää suunnata Castellamare Del Golfon rannalle. Voi sanoa, että Välimeren vesi oli hieman lämpimämpää kuin Ivalojoessa keskikesällä.

Lähes kaikkien nukuttua bussissa päiväunet oli rentouttavaa palata takaisin isäntäperheen luo, jossa oli vuorossa illallinen. Perheen luona saimme nauttia aidoista italialaisista herkuista koko viikon, kuten pizzasta ja pastasta, joita syötiin joka päivä. Illalliselta jatkoimme Essin emännän Alessandran synttäreille, jotka hän järjesti kaupungin keskustassa. Juhlat onnistuivat hyvin ja kaikki olivat todella iloisia.

Nuutin selfietikku oli kovassa käytössä. Tässä on maanantain otos.

Nuutin selfietikku oli tarpeen.

Torstai 7.5. (Jolanda ja Ida)

Torstaiaamuna heräsimme kaikki väsyneinä, koska edellisillan valvomiset lisäsivät univelkoja entisestään. Klo 8 oli tapaaminen koululla, jossa aloimme tekemään PowerPoint-esitelmiä kuluneesta viikosta. Meidät jaettiin neljään eri ryhmään ja sitten aloimme yhdessä väkertämään esitelmiä. Meillä oli muutama tunti aikaa, jonka jälkeen esitimme tuotokset toisillemme.

Esitelmien jälkeen menimme porukalla koulun katolle ottamaan kuvia. Katolta pystyi näkemään koko Palermon keskustan ylle ja merelle ja kauempana kohoaville vuorille. Ulkona oli tietenkin polttavan kuuma. Tämän jälkeen kaikki juoksivat portaat alas ja lähtivät vaihtamaan pitkät housut shortseihin.

Lähdimme muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kävelemään kohti bussiasemaa, jonne oli erittäin pitkä matka. Matkan aikana monet alkoivat olla nälissään ja halusivat äkkiä päästä kauppoihin. Kun lopulta olimme päässeet bussiin, istuimme sylikkäin parinkymmenen minuutin reissun Palermon yhteen suurimpaan ostoskeskukseen. Siellä osa söi normaalin lounaan (pitsapala tai pane con crocchi tai pane con chocolato), mutta osa suomalaisista halusi kunnon ruokaa ja päätti käydä syömässä ravintolassa. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen palasimme samalla bussilla takaisin Palermon keskustaan, josta erkaannuimme omiin koteihimme.

Vaatteiden vaihdon ja illallisen jälkeen tapasimme toisemme teatteri Massimon edessä. Kaikki olivat hieman surullisia, koska tiesimme, että tämä olisi viimeinen ilta yhdessä. Lähdimme kuitenkin juhlamielin yöhön nauttimaan Palermon kaduista viimeistä kertaa. Nautimme hyvästä seurasta ja lämpimästä yöilmasta niin pitkään kuin suinkin oli mahdollista. Kukaan ei luultavasti nukkunut sinä yönä kahta tuntia pitempään ja sen huomasi aamulla, kun tapasimme puoli viisi lentokentällä. Mutta kaikki oli sen arvoista, sillä muistoksi jäi vain hyviä hetkiä ja ihania ihmisiä siltä illalta!

Regina Margherita -koulun kattoterassilla torstraina 7.5.

Regina Margherita -koulun kattoterassilla. Lämmintä oli ja maisemat huikaisevan kauniita.

Perjantai 8.5. (Petra)

Lähtöyönä kaikille oli kertynyt unta enintään 4 tuntia. Me nuoret raahauduimme väsyneinä lentokentälle valmiina lähtöön. Lähtöselvityksessä itkettiin vielä viimeiset itkut, olihan kaikista tullut niin hyviä ystäviä. Palermosta lähtevä lento kuitenkin myöhästyi, ja Roomaan saapuessamme kiire oli kova.

Osa Rooman lentokentän terminaali kolmosta paloi edellisenä päivänä, jonka vuoksi siellä jaettiin ilmaista vettä ja hengitysmaskeja. Osa lähti etsimään kiireellä Finnairin Helsinkiin lähtevää lähtöselvitystä, ja osa jäi etsimään kadonneita matkalaukkuja. Lopulta myöhästyimme lennolta, jolloin opettajilla alkoivat puhelinlangat laulaa.

Sitten vietimme päivän lentokentällä ihmetellen ja kierrellen. Tapasimme myös mm. rovaniemeläisiä ja muita suomalaisia matkustajia, jotka olivat myöhästyneet samaiselta lennolta. He vahtivat matkalaukkujamme sillä välin, kun kävimme syömässä. Kiitos siitä heille. Opettajat Ulla ja Helena saivat lopulta rehtorin avustuksella järjestettyä lennon illaksi Helsinkiin, jossa vietimme yön Rantasipi-hotellissa. Kadonneet matkalaukutkin löytyivät lopulta, pienten kommellusten jälkeen.

Rooman kentällä pe 8.5.

Leonardo da Vinci -kentältä Rooman Fiumicinosta, totta kai :).

Lauantai 9.5. (Petra)

Aamulla heräsimme aurinkoisesta Helsingistä suoraan hotelliaamiaiselle. Aika oli tiukassa, sillä heti aamupalan jälkeen matkamme jatkui kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Univelan vuoksi nuoret torkkuivat vielä viimeiselläkin lennolla. Rovaniemelle saavuttuamme vietimme muutaman tunnin erillään: osa lähti keskustaan shoppailemaan, osa meni muualle ja yksi jäi vahtimaan laukkujamme . Noin viiden tunnin odottelun jälkeen bussimme lähti kohti sateista Ivaloa. Ivalon linja-autoasemalta kaikki lähtivät jälleennäkemishalien saattelemana kotia kohti. Upea reissu jäi mieleen!

Matkalla mukana olivat opettajat Ulla ja Helena Keskitalo sekä oppilaat Ida Hietanen, Iina Kemppainen, Jonna Kukkola, Essi Lappalainen, Jolanda Magga, Mimmi Mertaniemi, Jasmin Nuorgam, Leevi Olli, Nuutti Peltomaa ja Petra Suonnansalo.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.