Euroscola-tapahtuma

Lauantai 27.4

Retkikunta kokoontui ensimmäistä kertaa puolen päivän aikaan Ivalon lentokentälle, josta lento kohti Helsinkiä lähti tunnin odottelun jälkeen. Puolentoista tunnin lennon jälkeen saavuttiin Helsinkiin, jossa lumi oli jo sulanut. Helsinki-Vantaa lentokentältä suunnistettiin loisteliaaseen Cumulus-hotelliin, ja näin päivän pakollinen ohjelma saatiin päätökseen.

Hotellille saavuttua oltiin vapaita tutustumaan Helsingin alueen julkiseen liikenteeseen, kauppoihin, Cumulus-hotellin palveluihin, kauppakeskuksiin, mihin vain uskalsi lähteä, mutta illalla oli pakko käydä ilmoittamassa Ninalle ja Saralle, että on hengissä.

Sunnuntai 28.4

Sunnuntai aamuna herätyskello pirisi jo puoli viideltä, jotta ehdittiin puoli kahdeksalta lähtevälle lennolle Frankfurttiin. Lähtöselvityksessä oli pieniä kommelluksia, mutta onneksi kaikki päättyi hyvin. Lento Frankfurttiin sujui normaalisti ja paikalle saavuttiin puoli kymmenen aikoihin. Frankfurtin lentokentällä suunnistettiin oikein mallikkaasti Saran johdolla. Lentokentällä odoteltiin yhdeltätoista Starsbourgiin lähtevää bussia. Bussiin pääsy oli taistelun tulos, kun jokainen täyteen varatun bussin matkustaja oli rynnimässä sisään.

Bussin lähdettyä huomattiin yksi suurenmoinen asia: TÄÄLLÄ ON KESÄ! Parin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme määränpäähämme. Strasbourgissa Sara osoitti jälleen kerran loistavia suunnistustaitojaan ja johdatti meidät hotellillemme, joka ei ollut edellisen yön yöpaikan veroinen. Hotellilta ryhmä lähti yhteiselle ja pakolliselle päivälliselle. Tämän jälkeen olimme vapaat tutkimaan omin päin kaupunkia. Suurimman kiinnostuksen herätti vanhakaupunki ja siellä sijaitseva valtava kirkko. Lievän pettymyksen päivään toi se, etteivät kaupat olleet auki koska oli sunnuntai. Taas illalla opettajaparille täytyi ilmoittaa, että on hotellilla hengissä.

Maanantai 29.4

Tänään oli se suuri päivä, jolloin tutustutaan Euroopan parlamenttiin. Tavasta poikkeamatta aamulla oli taas aikainen herätys, jotta ehdimme parlamenttiin ajoissa. Aamulla hotellilla ei ehtinyt edes syömään aamupalaa ja Sara ja Nina lohduttivat, että Parlamentissa saadaan ruokaa. Pääsimme ratikalla parlamenttiin ja oltiin ensimmäisiä paikalla. Puolen tunnin odottelun jälkeen muutkin ryhmät saapuivat parlamentille.

Tapahtuma alkoi kahdeksalta, jolloin mentiin läpi turvatarkastus ja oppaat selvittivät päivänohjelmaa ja jakoivat kunkin maan osallistujat omiin työryhmiin, jotka myöhemmin työskentelivät muiden maiden samojen työryhmien kanssa. Tämän jälkeen oli luvassa kauan odotettu aamupala, joka oli croisantti, jota Ranskassa sai kyllästymiseen asti.

Aamupalan jälkeen muodostettiin valtavat monikansalliset työryhmät, joissa lähdettiin parlamentin istuntosaliin kuuntelemaan kolmella eri kielellä byrokraattien esitelmää Euroopan Unionista ja parlamentista. Kun puolet salista oli melkein nukahtanut oli oppilaiden/osallistujien aika esitellä koulunsa ranskaksi tai englanniksi. Tämän kauhean kielikylvyn mahdollistivat taitavat ja ei niin taitavat kääntäjät. Koulujen esittelyn jälkeen puheenvuoron sai puolalainen MEP, jolta kysyttiin kysymyksiä ja hän sitten vastoi. Puolalaisen puheet olivat päivän mielenkiintoisinta kuunneltavaa.

Kun puolalaisen aika oli loppunut, niin siirryttiin takaisin ruokasaliin syömään loisteliasta siipieläintä ja samalla osallistuttiin Eurogame-tietovisaan, taas monikansallisilla ryhmillä. Lounaan jälkeen jakauduttiin taas valtaviin työryhmiin, joissa valittiin puheenjohtaja ja sihteeri, paneuduttiin oman aiheen ongelmiin ja pyrittiin saamaan niihin ratkaisuja ja lopulta muodostettiin raportti.

Jälleen kerran, kun työryhmiltä loppui aika niin lähdettiin kohti istuntosalia, jossa työryhmien puheenjohtajat ja sihteerit esittelivät ryhmien raportit ja niistä äänestettiin. Vielä ei päästy lähtemään vaan oli vielä Eurogame-tietovisan finaali, jonne allekirjoittanut pääsi nolaamaan itsensä. Lopulta “laulettiin” Eurooppa-hymni tippalinssissä ja oltiin vapaita.

Parlamentin pihalle päästyä olimme vapaita taas liikkumaan Strasbourgin illassa, joka sinänsä ei eronnut eilisestä kun nyt oli taas liian myöhä, että kaupat olisivat olleet auki.

Tiistai 30.4

Matka kotia alkoi aikaisten vappuaaton aamuna, kun bussi Frankfurtin lentokentälle lähti kahdeksalta. Kentällä oli aikaa ostaa tuliaiset itselle ja muille, muuten matkan aikana kaupoissa ei ehtinyt/päässyt käymää. Lento sujui ongelmitta, lento oli jopa melkein puolituntia aikaisessa. Helsinki-Vantaan lentokentällä odoteltiin kolmisen tuntia kunnes lento Rovaniemelle lähti. Rovaniemelle saavuttiin puolen kymmenen aikaan illalla. Tässä vaiheessa Komu ja Sara halusivat pitää pienen kollaasin matkasta, koska bussi saapuisi puolentoista tunnin päästä. Lopulta bussi saapui lentokentälle klo 23:52, melkein tunnin myöhässä, mutta kiitos melkein nopeusrajoituksia noudattavan bussikuskin saavuimme Ivaloon aikataulussa.

Teksti: Joonas Poutanen

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.