Jo joutui armas aika…

YLEISKATSAUS LUKUVUOTEEN 2012-2013

Lukuvuonna 2012-2013 Ivalon lukiossa teemana oli kansainvälisyys, joka näkyi konkreettisesti koulun arkipäivässä erilaisten hankkeiden muodossa. Marraskuussa fysiikan opiskelijat vierailivat Cernissä tutustumassa modernin fysiikan tutkimukseen. Viikkoa myöhemmin Ivalon lukion edustajat osallistuivat Comenius-hankekokoukseen Puolan Varsovassa. Joulukuussa Ivalon lukio järjesti yhteistyössä Inarin nuorisotoimen kanssa Flow4YU-hankkeen nuorisotapaamisen.

Kansainvälinen toiminta jatkui kevätlukukaudella. Huhtikuun puolessa välissä Ivalon lukio järjesti Comenius-hankekokouksen, joka sai runsaasti kiitosta osallistujilta. Huhtikuun lopussa Euroopan Parlamentti kutsui Ivalon lukion opiskelijat Euroscola-päivään Euroopan Parlamenttiin, Strasbourgiin. Toukokuussa Ivalon lukion ja Nuorisovaltuuston edustajat osallistuivat vielä Flow4YU-hankkeen päätöskokoukseen Kroatian Dubrovnikissa.

IPM, yksilöllinen oppilasvaihto-ohjelma, jatkui tänäkin lukuvuonna. Syyslukukaudella kaksi Ivalon lukion opiskelijaa oli vaihdossa Palermossa, Italiassa ja kevätlukukaudella puolestaan Ivalon lukiossa oli kaksi italialaista vaihto-opiskelijaa. Myös yhteistyö norjalaisen, Karasjoen lukion kanssa jatkui. Karasjoen lukion opiskelijat vierailivat Ivalossa helmikuussa ja Ivalon lukion opiskelijat Karasjoella toukokuussa.

Lukuvuonna koettiin historiallisia hetkiä, kun Ivalon lukion opiskelijat osallistuivat ensimmäistä kertaa Suomen Akatemian Viksu-tiedekilpailuun. Abiturientit Sanni Siirtola ja Kalle Välitalo osallistuivat kilpailuun psykologian alaa kuuluvalla työllään. He tutkivat nuorten tulevaisuuden käsityksiä eri maissa. Tällä kertaa ei tullut voittoa kilpailussa, mutta sen sijaan tuli mainetta ja kunniaa. Suomen Akatemia palkitsi koulun aktiivisuudesta 1000 euron stipendillä. Stipendin kävi vastaanottamassa Suomen Akatemian palkinnonjakotilaisuudessa kilpailutyötä ohjannut opettaja Eija Palolahti.

Lukuvuoden 2012-2013 arviointikohteena oli oppilasarviointi. Tähän liittyen tehtiin lukion opiskelijoiden keskuudessa laaja kysely oppilasarvioinnista. Valtaosa opiskelijoista oli tyytyväisiä arviointiin ja piti sitä oikeudenmukaisena. Esille nousi selkeästi palautteen merkitys.  Vaikka jo nykyisin opettajat antavat paljon palautetta, toivoivat opiskelijat entistä enemmän yksilöllistä palautetta. Tässäpä siis yksi tulevan lukuvuoden kehittämiskohteista.

Eräs tärkeä kehittämiskohde jatkossa on tieto- ja viestintätekniikan käytön tehostaminen lukio-opetuksessa. Tätä edellyttää ylioppilastutkinnon kokeiden sähköistyminen, joka alkaa syksyllä 2016, jolloin ensimmäisenä suoritetaan saksan, filosofian ja maantiedon kokeet tietokoneilla. Samaan aikaan tapahtuu toinen suuri uudistus, kun syksyllä 2016 otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat.

Tulevaisuus on täynnä uusia haasteita meille kaikille, niin suomalaiselle lukiokoulutukselle, kuin teille uudet ylioppilaat. Haasteiden edessä on vain yksi asia, jonka voimme tehdä: Käärimme hihat ylös ja käymme töihin. 

Takana on työntäyteinen lukuvuosi, joka on ollut täynnä aktiivista toimintaa. Nyt on ansaitun kesäloman vuoro, joten toivotan teille kaikille hyvää ja virkistävää kesälomaa.

Ivalossa 1.6.2013            Ulla Hynönen, rehtori

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s