Flow4YU-projektin päätöstapaaminen Dubrovnikissa

Lauantai 4.5. Aka

Matka alkoi aikaisin aamulla Ivalosta Sepon kyydillä. Ivalosta huristeltiin Rovaniemelle, josta lennettiin Helsinkiin. Lentokentältä saavuttiin hotellille noin viiden aikaan – Seppo tosin lähti tutkiskelemaan ihmeellistä Helsinkiä. Hotellilla Vertti otti kauneusunet ja Aka katsoi Tuhkimoa. Ilta kuluu osalla saunoen ja jatkuu Suomi-Slovakia-ottelun parissa – ikävä kyllä hotellilla, eikä aitiopaikalla. Matka jatkuu aamulla Tukholman kautta Dubrovnikiin.

Matkalaiset Rovaniemen kentällä.
Kuva Ulla Hynönen

Sunnuntai 5.5. Vertti

Saavuimme Dubrovnikin lentoasemalle klo 16:00, josta menimme bussilla läpi kaupungin meidän hotellillemme. Matkalla näimme jo kuinka kaunis ja todella viihtyisä paikka Dubrovnik on ja moni meistä otti monta kuvaa jo bussimatkalla. Kun saavuimme hotellille saimme suoraan avaimet respasta ja menimme huoneisiimme. Mutta eihän siellä kauaa jaksanut olla, joten monet meistä meni hotellin uima-altaalle ja toiset kiertelemään läheisiä paikkoja.

Hotelli Kompas sijaitsee Lapadin niemimaalla, meren rannalla. Näkymä hotellin terassilta.
Kuva Ulla Hynönen.

Hotellin ympäristö oli todella kaunista ja kaupat olivat osittain edullisia ja löytyivät todella läheltä hotellia. Moni meistä osti jo ekana päivänä tuliaisia tai jotain tavaraa. Ja hyvä puoli kauppojen etsimisessä oli todella selkeät ja yksinkertaiset kadut, joka todella helpotti kulkua.

Kun ihmiset olivat käyneet ostoksilla ja uimassa oli meillä tapaamiskokous yhdessä italialaisten ja kroatilaisten kanssa. Puhuimme kokouksessa mitä tällä reissulla tehdään ja päätimme hieman aikataulun ajankohtia ja me nuoret yhdessä italialaisten nuorten (20-27 ikäisten) kanssa mitä asioita alamme ajamaan Dubrovnikin kokouksessa.

Suomalaiset nuoret ensimmäisen illan kokouksessa.  Kuva Ulla Hynönen.

Suomalaiset nuoret ensimmäisen illan kokouksessa.
Kuva Ulla Hynönen.

"Ten golden rules" liitutaululle kirjoitettuna. Kuva Ulla Hynönen.

”Ten golden rules” liitutaululle kirjoitettuna.

Kokouksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa ja itse menin pelaamaan biljardia yhdessä Akin, Veran ja Akan kanssa.

Maanantai 6.5. Aka

Maanantaina menimme aamusta paikallisbussilla Dubrovnikin vanhaan kaupunkiin. Siellä meille piti heti aluksi tervetuliaispuheen kaupungintalossa Dubrovnikin kaupungin poliittinen edustaja, Miho Katicic, joka on mukana mm. kouluasioissa.

Miho Katicic toivotti vieraat tervetulleiksi Dubrovnikiin.
Kuva Ulla Hynönen.

Samaisessa tilaisuudessa esiteltiin projektin aikana olleita koordinaatiotapaamisia ja nuorisotapaamisia, tehtiin katsaus menneeseen vuoteen. Paikalla oli myöskin poliittisia edustajia Rovaniemeltä (Liisa Ansala), Fidenzasta (Italia) sekä Cerviasta (Italia), jotka kertoivat omia ajatuksiaan mm. nuorisotyöstä, projektista ja ajatuksiaan liittyen nuorten vaikutusmahdollisuuksiin ja niiden merkityksestä.

Lopuksi käytiin läpi edellisiltana tehty nuorten deklaraatio ”Ten golden rules”, joihin on kerätty yhteistyössä projektin nuorten kanssa ajatukset siitä, mitkä ovat meille tällä hetkellä tärkeimpiä asioita, joissa tulisi parantaa ja joihin tulisi kiinnittää huomiota. Sisällöltään säännöt olivat melko samankaltaisia, niissä nousivat esille mm.: Yhteiskunnallisen ja poliittisen kasvatuksen ja opetuksen lisääminen, halu saada nuoret kiinnostumaan politiikasta, tapaamisia nuorten ja poliitikkojen välillä (virallisia ja epävirallisia tapaamisia). Lisäksi nuoret toivoivat poliitikkojen unohtavan heidän ”kielensä” ja puhuvan nuorille heidän omalla kielellään ja toivoisivat poliitikkojen kohtaavan nuoret ihmisinä, eivätkä poliitikkoina. Tärkeänä pidettiin myös suurempaa budjettia nuorisovaltuustoille, oppilaskunnille ja nuorille poliitikoille. Tilaisuuden lopuksi kaikki projektin nuoret allekirjoittivat deklaraation.

Julistuksen allekirjoitus.
Kuva Ulla Hynönen.

Yhden maissa oli lounas vanhan kaupungin lähellä ja ennen sitä koordinaattoreilla oli koordinaatiotapaaminen. Myöhemmin samana päivänä saimme opastetun kierroksen kauniiseen Dubrovnikin vanhaan kaupunkiin.

Opastetulla kierroksella Dubrovnikin vanhassa kaupungissa. Kuva Ulla Hynönen.

Opastetulla kierroksella Dubrovnikin vanhassa kaupungissa.
Kuva Ulla Hynönen.

Dubrovnikin vanhassa kaupungissa. Kuva Ulla Hynönen.

Dubrovnikin vanhassa kaupungissa.

Yrityshautomon esittely.

Tiistai 7.5. Ulla

Tiistain ohjelmassa oli tutustuminen Dubrovninkin kaupungin elinkeinoyhtiöön, joka vastaa kaupungin hankkeista. Meille esiteltiin myös innovatiivinen nuorten yrityshautomo, josta nuoret yrittäjät voivat saada toimistotilat itselleen ja apua esimerkiksi kirjanpitoon. Tällä hetkellä yrityshautomon siipien suojissa oli 15 nuorten yrittäjien yritystä.

Päivän päätteeksi pääsimme tutustumaan kroatilaiseen kulttuuriin Lindjo folklore-ryhmän konsertissa, jossa saimme nautti taidokkaista tanssi- ja musiikkiesityksistä.

Keskiviikko 8.5. Ulla

Aamulla aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja kello kahdeksan oli jo 19,5 astetta lämmintä. Oli kuitenkin aika hyvästellä Dubrovnik ja suunnata kohti lentokenttää. Kaikki suomalaiset lensivät suoralla lennolla Dubrovnikista Helsinkiin. Helsingistä inarilaiset ja rovaniemeläiset lensivät vielä samalla lennolla Rovaniemelle, kun taas jyväskyläläiset lähtivät bussilla kohti kotia. Lento Rovaniemelle oli mukavasti etuajassa, joten inarilaiset pääsivät hyvissä ajoin lähtemään kohti pohjoista.

Flow4YU-hankkeen viimeinen hanketapaaminen Dubrovnikissa oli erittäin onnistunut. Suuret kiitokset hienoista järjestelyistä ja vieraanvaraisuudesta kuuluvat Dubrovnikin elinkeinoyhtiön työntekijälle Enalla ja hänen kollegoilleen.

Hankkeen puitteissa tehdään vielä esite ja dvd. Partnerit tekevät esitteen yhteistyössä siten, että kukin partneri laatii englanniksi tekstin omasta tapahtumastaan. Tämän jälkeen koordinaattori kokoaa esitteen ja sitten esite käännetään vielä kaikkien osallistujamaiden kielille. Suomalaiset partnerit sopivat jo yhteisestä videoneuvottelusta, jossa käydään läpi esitetekstin suomennos. Jyväskylä vastaa dvd:n viimeistelystä ja Dubrovnikissa esitetty traileri oli lupaava.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.