Comenius hankekokous Varsovassa

Myself@future.eu ei ole kenenkään sähköpostiosoite, vaan Comenius –hanke, jossa Ivalon lukio on mukana yhdessä neljän muun eurooppalaisen koulun kanssa.  Koulut ovat Viso, Belgian Roeselaresta, Santa Cecilia Espanjan Cáceresista, Gymnazjum 141 ”Hubala” Puolan Varsovasta ja Bleketskolan Ruotsin Bleketistä. Hanke alkoi syksyllä 2011 ja jatkuu kevääseen 2013. Hankkeen aiheena on nuorten tulevaisuus.

Syksyllä 2011 osa Ivalon lukion kansainvälisyyskurssin ja psykologian sekä terveystiedon opiskelijoista laati kyselyn liittyen nuorten tulevaisuuden suunnitelmiin, toiveisiin ja pelkoihin, käänsi sen englanniksi ja oppilaita kaikista viidestä koulusta vastasi siihen. Lukiolaiset ovat jatkaneet tulosten analysointia ja ne julkaistaan myöhemmin, viimeistään hankekokouksessa täällä Ivalossa huhtikuussa 2013. Osallistujat ovat tehneet videon tavallisesta arkipäivästään kotona, koulussa ja harrastuksissa. He ovat myös nähneet itsensä vuosikymmenten päästä vanhoina ja ryppyisinä. Tähän käytettiin erilaisia tietoteknisiä sovelluksia ja kuvat julkaistiin hankkeen Facebook –sivuilla muidenkin katseltaviksi. Jatkossa kukin koulu suunnittelee pienoismallin jostakin tulevaisuuden aiheesta: koulu, sairaala, koti, viihdekeskus ja liikenne ovat aiheitamme.

Marraskuun 17 päivä Ronni Kusmin, Mira Rauhala, Meri Salonen ja Ulla Keskitalo lensivät Helsingistä Varsovaan osallistuakseen hankkeen kolmanteen kokoukseen. Opiskelijoiden matkakertomus kuuluu näin:

Perjantain kolme meistä lensi Helsinkiin, lentokenttähotellissa yöpyminen mahdollisti myös ostosreissun Jumboon. Lauantai-aamuna ryhmämme neljäskin jäsen saapui Helsinki-Vantaan lentokentälle ja lensimme Varsovaan. Lento oli tunnin myöhässä. Isäntäperheet odottivat kentällä ja veivät oppilaat koteihinsa ja opettajan hotelliin. Loppupäivä kului oman perheen kanssa. Osa opettajista lounasti Vanhassa kaupungissa ja illalla päivällisellä olivatkin jo kaikki saapuneet paikalle.

Varsovamarraskuu2012%20015

Sunnuntaiaamuna opiskelijat ja opettajat tapasivat Vanhan kaupungin keskusaukealla. Tuuli oli purevan kylmää, siksi oppilasryhmät tekivät vauhdilla valmiiksi tehtävät, jotka ohjasivat heitä kiertelemään pitkin Vanhan kaupungin katuja ja tutkimaan niiltä löytyviä nähtävyyksiä, patsaita, portaita tms. Kiertelyn jälkeen pääsimme lämpimään; Kuninkaanlinnaan tutustuminen oli vuorossa. Linna tuhoutui täysin Toisen maailmansodan aikana, mutta se rakennettiin uudestaan vanhaan loistoonsa. Tutustuimme taidenäyttelyyn ja esineaarteisiin sekä linnan lukuisiin toinen toistaan loisteliaampiin saleihin. Lounaan jälkeen opettajat siirtyivät koululle kokoustamaan, oppilailla oli iltaohjelmassa tutustuminen Kopernikus –tiedekeskukseen.

Meri: maanantai & tiistai

Maanantai-aamuna kokoonnuttiin koululle pitämään esitelmiä omista kouluista puolalaisille. Esitelmän pidon jälkeen kierrettiin koulua puolalaisen opettajan johdolla. Koulun kiertelyn jälkeen alkoi projektitapaaminen, jossa pohdittiin tulevia projekteja ja niiden toteutusta. Tätä seurasi lounas koulun ruokalassa.

Varsovamarraskuu2012%20038

Lounaan jälkeen lähdettiin tutustumaan meidän kaupunginosan (Targowek) kaupungintaloon, jossa tavattiin myös alueen pormestari. Kaupungintalolta suunnattiin Bródnowskin metsään kävelylle. Metsästä mentiin sitten omiin host- perheisiin eikä illaksi ollut sovittua ohjelmaa. Me suomalaiset ja meidän hostit käytiin katsomassa uusin Bond–leffa (puolalaisilla teksteillä tietysti).

Tiistaina lähdettiin retkelle linja-autolla noin tunnin ajomatkan päässä olevaan kylään. Retkellä askarreltiin ja tehtiin muitakin kädentöitä, pidettiin leikkimielinen kilpailukin, vierailtiin nukkemuseossa, syötiin ja kierreltiin kylän keskustassa. Takaisin Varsovaan lähdettiin iltapäivällä ja loppupäivä olikin vapaata. Me suomalaiset ja meidän hostit lähdettiin ostoskeskukseen, josta mukaan tarttui vain ruokakaupan puolelta karkkituliaisia kotiin.

Mira: keskiviikko ja torstai

Keskiviikkona meille oli järjestetty workshop koululla. Teimme siellä ystävyyskorut, joissa oli oman maan lipun värit. Sen jälkeen ruokailimme koululla. Ruokailun jälkeen lähdimme vanhaan kaupunkiin, josta kävelimme pitkän matkan keskustan halki ostoskeskukseen, jossa oli pari tuntia aikaa tehdä ostoksia. Sen jälkeen palasimme koululle. Siellä oli pientä ohjelmaa sekä leikkejä ja tarjolla oli naposteltavaa. Lopuksi lähetimme ilmaan paperisoihdut, joissa oli kaikkien nimet. Illalla vietimme vielä aikaa muiden nuorten kanssa.

Torstaina oli kotiinlähdön aika. Menimme aamulla isäntiemme saattelemana hotellille, jossa opettajat olivat yöpyneet. Sieltä lähdimme opettajan kanssa lentokentälle taksilla, ja hyvästelimme perheet. Lentokentällä oli noin tunti aikaa ennen lentoa, joten kävimme muutamissa kaupoissa. Lento sujui hyvin Varsovasta Helsinkiin. Helsinki-Vantaalla oli puoli tuntia aikaa ennen seuraavaa lentoa Rovaniemelle, joten kiiruhdimme lähtöportille. Lentomme oli kuitenkin yli tunnin myöhässä, joten odottelimme sen lähtöä. Rovaniemen lentokentälle saavuttuamme odotimme lentokentällä pari tuntia linja-autoa, jonka kyydissä menimme Ivaloon. Kotona olimme vähän ennen yhtä yöllä.

Projektin internet -sivuilta löytyy lisää tietoa:

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.