Flow4YU-nuorisotapaaminen

Inarin kunta osallistuu kansainväliseen Flow4YU-hankkeeseen, jonka tarkoituksena on parantaa nuorten ja poliitikkojen välistä kommunikaatiota. Hankkeessa on mukana kolme kuntaa Italiasta (Cervia, Fidenza, Ravenna), Ruotsista yksi kunta (Mjölby) ja Suomesta kolme kuntaa (Inari, Jyväskylä ja Rovaniemi).

Inarissa järjestetään hankkeen 2. nuorisotapaaminen 9.12.-13.12.2012. Tässä blogissa kerrotaan tapaamisen tunnelmista.

Sunnuntai 9.12.2012, Janika

Lähdimme Villen kanssa aamusella Inarista pikkubussin kyydillä kohti Ivaloa, josta hyppäsi mukaan vielä kolme nuorta sekä ohjaajat Nina ja Seppo. Kiilopään lumisiin maisemiin saavuimme puolilta päivin, jonka jälkeen meillä oli hieman ylimääräistä aikaa ennen varsinaisen toiminnan ja majoittumisen alkua. Ohjelma alkoi lounaalla, jonka jälkeen kokoonnuttiin pieneen palaveriin. Rehtorimme Ulla toivotti vieraat tervetulleiksi ja kävi läpi reissun ohjelman. Lisäksi jokainen osanottaja esitteli itsensä englanniksi muille. Nuoret jatkoivat iltapäivää ulkona hankijalkapallon ja Greenpeace-leikin parissa, kun ohjaajat vielä jäivät kokoustilan lämpöön keskustelemaan tarkemmin reissun sisällöstä.

09122012456

Nuoret ovat pelaamassa lumijalkapalloa ja aikuiset miettivät vielä käytännön järjestelyjä.
Kuva Ulla Hynönen.

Arktisen, mutta virkistävän ottelun jälkeen nuoret suuntasivat majoitustiloihinsa rentoutumaan ja tutustumaan toisiinsa. Osa jatkoi vielä urheilulinjalla potkukelkkakisoissa, kiitäen alas Kiilopään teiltä. Voittajaa ei saatu selville ja kinosten kanssa tehtiin tuttavuutta useampaan kertaan. Myöhemmin suuntasimme päivälliselle päärakennukseen. Illan aikana olisi vielä tarkoitus saunoa sekä kuunnella esitelmä Kiilopään historiasta.

Maanantai 10.12.2012, Sunna

Uni kelpasi loistavasti yöllä, sillä suurin osa osallistujista oli saapunut Kiilopäälle tuhansien tai satojen kilometrien matkan päästä. Herkkuaamupalan jälkeen projektityöskentely jatkui. Jokainen osallistuva kunta oli tehnyt jonkinlaisen esityksen nuorten elämästä paikkakunnallaan. Näimme niin videoita, powerpoint-esityksiä kuin ex tempore -shownkin!

Iltapäivä oli pyhitetty ulkoilulle. Haimme välinevuokraamosta ison kasan lumikenkiä ja miehekkään pinkkejä pulkkia ja suunnistimme kohti Kiilopäätä. Ulkona reippailu tarjosi jokaiselle jotakin: lunta ensimmäistä kertaa näkevät italialaiset ihastelivat tunturimaisemia, ja lappilaiset intoutuivat kokeilemaan lumikenkäjuoksua.

Lumikenkäilyn jälkeen jaksoimme taas innolla esitellä hankkeen edistymistä kotikunnissamme ja kuunnella toistenkin kuntien tilanteita. Flow4YU tuntuu tosiaan parantavan nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja yhteistyötä poliitikkojen kanssa. Tähän tapaamiseen ehtivät myös ruotsalaiset osallistujat, jotka olivat vihdoin saapuneet Kiilopäälle monen mutkan kautta Mjölbystä.

10122012467

Lettujen paistoa nuotiolla.
Kuva Ulla Hynönen.

Illalla pääsimme jälleen rentoutumaan hyvän päivällisen ja lätynpaiston merkeissä. Kenties mökeissä lämpiää vielä jokunen saunakin…

10122012465

Osa vieraista kävi tapaamassa oikeaa Joulupukkia Santa’s Resortissa.

Tiistai 11.12.2012, Ville, Jaakko ja Anna-Katariina

11122012474

Hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme kylmään aamuun. Aamupalan jälkeen lähdimme kohti Inaria ja matkalla poikettiin Saariselällä ja Ivalossa. Inarissa kävimme ensimmäisenä tutustumassa saamelaiskulttuurikeskus Sajokseen ja Saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston toimintaan. Tämän jälkeen suuntasimme Inarin koululle nauttimaan herkullisesta makaroonilaatikosta ja osa jäi tutustumaan Inarin nuorisotila Vinttiin, toisten vieraillessa saamelaisalueen koulutuskeskusessa. Varsinkin käsin tehdyt hopeakorut saivat aikaan ihailua vierailijoissa. Näiden ihmeellisten tapahtumien jälkeen käytiin saamelaismuseo Siidassa. Siellä meitä opastettiin suomeksi ja englanniksi kohti saamelaisen kulttuurin saloja. Kun opastettu kiertoajelu loppui me menimme katsomaan Aurora Borealis -videota.

Illalla jotkut kävivät savusaunassa ja avantouimassa.

Kirjoitettu myöhään illalla hyvin väsyneenä. xoxo

Keskiviikko 12.12.2012, Ulla

Nuorisotapaamisen viimeinen päivä alkoi lumisateen merkeissä. Aamupalan jälkeen väki siirtyi bussiin ja matka kohti Ivaloa alkoi. Ivalossa ensimmäinen kohde oli kunnantalo, jossa kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Matti Kyllönen ja kunnanhallituksen jäsen Valtteri Huhtamella tapasivat vieraat. Sivistysjohtaja Irja Seppänen piti lyhyen esityksen Inarin kunnasta ja vieraat innostuivat keskustelemaan ja kyselemään.

Tämän jälkeen vieraat seurasivat Nuvan kokousta, jossa aiheina olivat kärkihankkeet sekä Nuvan äskettäinen Helsingin matka. Kunnantalolta matka jatkui lukiolle, jossa ruokailun  jälkeen oli vuorossa workshop-työskentelyä. Ryhmissä nuoret pohtivat mm. sitä, kuinka nuorten syrjäytymistä voidaan ehkäistä sekä kuinka nuorten ja poliitikkojen välistä kommunikaatiota voidaan parantaa.

Päivä päättyi Stönöllä järjestettyyn discoon. Discoilun ohessa nuoret viettivät iltaa pelaten erilaisia pelejä sekä vilkkaasti keskustellen. Discon päätyttyä koitti haikea eron hetki. Vieraat suuntasivat vielä yhdeksi yöksi Kiilopäälle,  josta kotimatka alkoi seuraavana aamuna.

Flow4YU-nuorisotapaaminen oli antoisa ja onnistunut tapahtuma kaikille osallistujille. Kokemuksia, ideoita ja hyviä käytänteitä vaihdettiin ahkerasti vajaan viikon aikana.

Kiitokset tapahtuman onnistumisesta kuuluvat kaikille osallistujille ja etenkin järjestelyistä vastanneille kansainvälisten asioiden koordinaattorille Eila Rimpiläiselle, Inarin kunnan nuorisotoimelle ja nuorisosihteeri Seppo Körkölle sekä Ivalon lukion aktiiviselle järjestelytoimikunnalle.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.