Fysiikan opiskelijat CERN:ssä

Ivalon lukion neljä fysiikan opiskelijaa sekä opettaja Janne Hannola osallistuvat CERN-tiedekouluun 5.-7.11.2012. Heidän lisäkseen tällä tiedekoulumatkalla on 16 opiskelijaa ja kolme opettajaa kolmesta Lappeenrannan lukiosta. Itse matka kestää 6 päivää 4.-10.11. ja tässä kerrotaan matkan tapahtumista.

Sunnuntai 4.11.2012, Janne

Kokoonnuimme Ivalon lentokentälle 12.00, josta ensimmäinen lento Helsiki-Vantaalle lähti 13.30. Helsingissä rehtorimme tuli tervehtimään meitä, kun hän itse oli matkalla Maltalle. Lento Geneveen sujui hieman ”muhkuraisesti”, kun kova vastatuuli aiheutti välillä pieniä turbulensseja, tuulen johdosta myös lento oli muutaman minuutin myöhässä.

Lentokentällä alkoivat iltamme ongelmat. Minun matkalaukku oli hukassa, mutta hihnalla pyöri saman näköinen toinen laukku. Asia onneksi selvisi, kun soitin laukussa olleeseen puhelinnumeroon. Kyseisen laukun omistaja oli kaapannut mukaansa matkalaukkuni ja palasi vaihtamaan laukun. Ylimääräistä odotteluahan se aiheutti puolisen tuntia. Lappeenrantalaiset olivat odotelleet meitä kyseisen ajan, mutta olivat lopulta lähteneet jatkamaan matkaa. Löysimme heidät kuitenkin junasta, jolla matkustimme Geneven keskustaan.

Hostelilla oli vuorostaan vaikeuksia saada kaikille huoneet ja avaimet. Emme oikein ymmärtäneet, miksi virkailijat eivät ymmärtäneet, että meitä oli tullut 17 uutta majoittautujaa, he vain tyrkyttivät meille neljää avainta/petipaikkaa. Lopulta asia selvisi, mutta myöhemmin illalla huomasimme, että aamiaislipuissamme oli väärä koulu ja lipun voimassaolon päättymispäivä väärä. Lisäksi bussilipuissamme oli päättymispäivä merkitty väärin. Pitää siis viimeistään keskiviikkona jälleen keskustella henkilökunnan kanssa.

Maanantai 5.11.2012, Matias

Seuraavana päivänä herätyskello soi seitsemältä, jotta ehtisimme syömään aamupalan ja suorittamaan muutkin aamutoimet hyvissä ajoin. Lähtö CERN:iin oli kahdeksalta. Perillä tapasimme oppaamme Riitta Rinta-Filppulan, joka opasti meitä päivän aikana.

Ensimmäiseksi suuntasimme ATLAS:in kontrollihuone, missä Markus Nordberg esitteli meille ATLAS:in hiukkastutkimusta ja laitteistoa. Kun kaikki olivat saaneet hyvän yleisymmärryksen tutkimuslaitoksesta, niin lähdimme kuuntelemaan Nordbergin luentoa siitä, mitä CERN:ssä tehdään. Luento oli hauska ja havainnollistava.

Luennon jälkeen suuntasimme lounaalle. Meitä opastettiin lyhyesti paikallisesta lounaskäytännöstä, mutta lounaan hankkiminen osoittautui kuitenkin yllättävän haasteelliseksi. Kukaan ei jäänyt kuitenkaan ilman lounasta. Maittavan ateriaan jälkeen saimme kuulla luennon DataGrid-projketista, eli pilvilaskennasta/hajautetusta laskennasta. Saimme nähdä myös CERN:in pääpalvelimet, joita oli todella paljon.

Lopuksi saimme tutkia itseksemme CERN:in Microcosmoksen ja Globen ihmeitä, jotka havainnollistivat erittäin hyvin fysiikan eri alojen asioita ja historiaa. Koulupäivä päättyi 16:30, jonka jälkeen alkoi vapaa-aika ja opiskelijat suuntasivat omille teilleen.

Tiistai 6.11.2012, Ville

Tiistaina herätyskellot soivat useimmilla taas seitsemän aikoihin ja kahdeksalta olimme jo matkalla kohti Cerniä. Cernissä päivä alkoi Jorma Tuominiemen luennolla hiukkaskiihdyttimistä, hiukkasilmaisimista ja hiukkasfysiikan tulevaisuuden haasteista, mikä kestikin yhdeksästä aina kahteentoista saakka. Pitkän luennon jälkeen luvassa oli ruokatauko Cernin ruokalassa. Toisella kerralla ruoan hankinta oli ehkä jo hieman sujuvampaa ja saimme taas kaikki syötävää. Ruokailun jälkeen meille esiteltiin CLOUD (Cosmics Leaving OUtdoor Droplets) koetta, jonka päämääränä on selvittää kosmisen säteilyn  vaikutusta ilmaston lämpenemiseen. Teorian jälkeen pääsimme tutustumaan myös paikkaan, jossa koetta suoritettiin. Cloud-kokeen jälkeen luvassa oli tutustuminen LHC:n seuraajaan, CLIC-projektiin. Yksinkertaisesti selitettynä CLIC tulee olemaan n.50 kilometriä pitkä suora hiukkaskiihdytin, kun nykyinen LHC on ympyrän mallinen.

Päivän ohjelma loppui n. viiden aikaan, jonka jälkeen suuntasimme Ranskan puolelle. Ranskassa valuuttana oli euro, joten monet asiat olivat siellä halvempia Sveitsiin verrattuna. Esimerkiksi kaikille varmasti tuttu big mac -ateria mäkkärissä oli n. 6-7€, kun Sveitsissä siitä sai maksaa melkein kaksinkertaisen hinnan. Ostoskeskuksessa saimme tehtyä ostoksia ja sieltä sitten täytyikin jo alkaa lähtemään, kun kaupat alkoivat sulkeutua. Janne, Mikko ja Matias olivat menneet jo aikaisemmin takaisin Geneveen, joten mekin Kallen kanssa suuntasimme kohti bussipysäkkiä, jossa tapasimme Joutsenon pojat. Bussimatkan jälkeen kerkesimme vielä käväisemään kaupungilla ja sitten palasimmekin takaisin hostellille nauttimaan hyvistä unista.

Keskiviikko 7.11.2012, Mikko

Keskiviikkona herätys oli jälleen aamulla klo 7.00. Siirryimme aamutoimien jälkeen aamiaiselle ja sitten kokoonnuimmekin aulaan. Siitä lähdimme tutulle ratikkapysäkille ja kohti Cerniä. Cernissä päivämme alkoi Michael Doserin luennolla antimateriasta. Monet odottivat tätä luentoa innolla, sillä Doser oli jo osalle vanha tuttu muutaman vuoden takaa. Eikä suotta, luento oli nimittäin mahtava! Doser selitti antimaterian kaikille todella selkeästi, ja kertoi myös miten antimaterian avulla voidaan rikastua. Hieman yli tunnin luennon jälkeen siirryimme Doserin valtakuntaan eli antimateriatutkimuskeskukseen. Doser näytti meille laitteet ja tulevat suunnitelmat sekä uudet tulevat rakenteilla olevat tutkimuslaitteet antimateriaa varten. Lopuksi jätimme hyvästit Doserille ja lähdimme Riitan johdattamana päärakennukseen syömään.

Kosta olimme hieman aikaisessa, niin Riitta piti meille puolet jäähyväisluennosta. Keskustelimme mm. Kuinka Cerniin pääsee harjoittelijaksi/töihin, sekä erilaisista mahdollisuuksista Cernissä. Ruuan jälkeen Riitta piti loput luennosta, jossa keskustelimme matkan annista sekä palautimme hänelle palautelomakkeet. Lopulta lähdimme luentosalista hieman haikea mielisinä, sillä meillä ei tulisi olemaan enää pääsyä uudelleen Cerniin.

Lähdimme Cernistä ratikalla takaisin kohti Geneven keskustaa. Meillä oli noin 1.5 tuntia ennen kuin lähtisimme tutustumaan YK:hon. Jokaisen piti kuitenkin käydä hakemassa passit, sillä niitä tarvittaisiin turvatarkastuksessa. Tämä ei kuitenkaan onnistunut ihan niin helposti, sillä kaikkien avainkortit olivat lakanneet toimimasta. Kuitenkin pienen asioimisen jälkeen respassa, kaikki saivat korttinsa jälleen toimimaan. Sitten kokoonnuimme jälleen aulaan ja lähdimme siitä ratikkapysäkille. Myös YK:hon on oma raitiovaunulinja kuten myös Cerniinkin. Turvatarkastuksen jälkeen pääsimme menemään kohti päärakennusta. YK:n alue oli valtava, kuten myös päärakennus. Pienen odottelun jälkeen lähdimme kierrokselle jossa esiteltiin tärkeimmät neuvottelusalit, sekä talon ja YK:n historiaa. Kierros meni yllättävän nopeasti ohi ja sen jälkeen siirryimme YK:n matkamuistomyymälään. Seuraavaksi kokoonnuimme YK:n porteilla ja olimme vapaita lähtemään kohti kaupungin iltaa.

Ilta kului rattoisasti pienissä porukoissa joista ainakin meidän porukkamme kävi katsomassa jalkapalloa paikallisessa ”englantilaisessa” pubissa. Tunnelma oli jalkapalloa fanittaville maille tyypillinen, eli kaikki kannustivat kovaan ääneen omaa joukkuettaan. Pitkän päivän jälkeen uni tulisi maittamaan varmasti kaikille.

Torstai 8.11.2012 Kalle

Torstai oli meille kaikille vapaapäivä. Kaikista mahtavinta oli se, että sai nukkua ensimmäistä kertaa koko viikon aikana hieman tavallista pitempään (eli 12lta,  kun yleensä heräsimme jo 7ltä). Huonoin asia myöhäisessä herätyksessä oli, kun aamupalalle ei kerennyt ja sehän tarkoittaa tietenkin vain yhtä asiaa: Starbucksia! Mikko ja Matias reippaina lukion abeina, olivat kerenneet lähteä matkaan jo ennen kymmentä.

Matiaksen ja Mikon tapasimme Starbucksissa, jossa saimme hoksata, että aikainen lintu nappaa tosiaankin sen madon ja he olivatkin kerenneet shoppailla jo monta tuntia ennen kuin minä ja Ville olimme edes kerenneet herätä. Starbucksin jälkeen suuntasimme matkamme kohti St. Pierren Katedraalia, jossa Sveitsin reformaation isä, Jean Calvin, muutti koko Sveitsin historiaa. Katedraalin kattoa kiertävältä tasanteelta oli henkeäsalpaavat näköalat koko Geneven alueelle. Katolta näkyivät myös Alpit ja Mont Blanc, sekä Jura vuoristo, joka mahtavuudessaan hävisi kyllä Alpeille.

Katedraaliseikkailun jälkeen alkoi kaikilla taas kahvihammasta kolottaa ja suuntana oli silloin taas yksi Geneven neljästä Starbucks-kahvilasta. Macchiattojen, espressojen ja Frappucinojen jälkeen oli kaikilla niin väsynyt olo, että meidän täytyi lähteä hostelille, jossa saimme iloksemme huomata, että kerroksemme vessoihin oli tullut kannet. Siitähän se kaikilla sitten riemu repesi…

Minä ja Ville lähdimme käymään läheisessä ostoskeskuksessa, jossa emme kerenneet viettää hirveästi aikaa Jannen antaman ”kotiintuloajan” vuoksi (klo. 19.00….). Matkalla ”kotiin” tapasimme Joutsenon eliitin, meidän huonekaverimme, eli Jannen, Jonin, Tanelin ja Jannen. (reissulla oli siis kolme Jannea, joista kaksi asui meidän huoneessamme. Näinpä nimesimme toisen Jannen ”Tiimoksi”).

Seitsemän aikoihin (meidän) Jannemmekin oli tullut pohkeet hieman kipeinä junareissultaan järven toiselta puolelta Lausannesta, jossa Jannen mukaan oli ”yllättävän mäkistä”. Jannen monologin jälkeen olimme kaikki taas kahvin tarpeessa ja reissun viimeinen ulkomaalainen Starbucks ilahduttikin meitä mm. Chai Latella. Lämpimien juomien jälkeen oli mukava laittaa vällyjen väliin nukkumaan jännittäen mitä seuraava matkustuspäivä toisi tullessaan.

Perjantai 9.11.2012, Janne

Perjantaiaamuna lähdimme hostelista paluumatkalle 8.30. Matka lentokentälle sujui sen verran nopeasti, että ehdimme tehdä siellä viimeiset tuliaisostokset. Ostoksista kylläkin tuli aika niukat, koska mm. tax free suklaat olivat huomattavasti kalliimpia kuin Geneven kaupoissa eli se siitä verovapaasta hinnasta. Itse lento Helsinkiin sujui oikein hyvin, vaikka välipala olikin niukka.

Helsinki-Vantaan kentällä pojat esittelivät minulle Starbucksin, josta ostimmekin kahvit. Minusta kahvi oli edelleen samalla lailla vähemmän hyvää kuten kuusi vuotta sitten ensimmäisellä Starbucks vierailullani. Poikien mielestä negatiiviseen makuelämykseeni oli syynä kahvivalintani. Seuraavalla kerralla valitsen jotain muuta, jolloin saan varmuuden, että onko Juhlamokka kuitenkin parempaa.

Vantaalla yövyimme oikeassa hotelissa ja kyllähän se tuntui melkoiselta luksukselta hosteliöiden jälkeen, varsinkin pojilla, jotka olivat yöpyneet kuuden hengen yksiössä. Illalla lähdimme Jumboon ostoksille ja syömään, jonka jälkeen jokainen kävi katsomassa elokuvan. 4/5 katsoi Skyfallin. Tämän jälkeen olikin mukava painaa pää kallelleen ja nukkua maittavat yöunet.

Lauantai 10.11.2012, Janne

Päivä alkoi 8.00 monipuolisella hotelliaamiaisella, jolla jaksoikin matkustaa hyvin Ivaloon. Lauantaista johtuen lentokenttä oli aika hiljainen ja pakolliset alkuselvittelyt turvatarkastuksineen sujuivat todella nopeasti. Tämän johdosta meille jäi hyvin aikaa viimeisiin tuliaisostoksiin.

Ivaloon saavuimme aikataulun mukaisesti ja kentällä meitä oli vastassa kotijoukot, oli mukava nähdä jälleen läheiset. Matiaksella kylläkin matka edelleen jatkui, sillä hänellä oli vielä edessä ajomatka Karigasniemelle.

Epilogi, Janne

Tiedekoulumatka oli jälleen onnistunut. Opiskelijat saivat reilun tietopaketin mm. hiukkasfysiikasta ja antimateriasta sekä yleiskuvan siitä, millaista on fysiikan tutkimustyö etenkin huipputasolla. Toivottavasti jatkossakin pystymme osallistumaan CERN-tiedekouluun. Tämänkertaisen matkan toteutumisesta haluamme kiittää Ivalon lukiota, OPH:ta, S-Market Vaskoolia, Inergiaa sekä Ivalon Rotaryklubia.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.